Umelecké investície sa nazývajú takmer najziskovejšími finančnými nástrojmi, čo znamená, že niekedy získava investícia do umeleckého diela zisk idúci až do výšky 1000% ročne. Na rozdiel od jácht alebo dokonca bežných vozidiel, ktoré už za rok po nákupe stúpajú o takmer tretinu( prakticky odchodom z autosalónu ), umelecké hodnoty v priebehu rokov sa naopak stávajú drahšími.
- Pri korektnosť a presnosť treba poznamenať, že obvyklý rast je 10% ročne. A len v prípade, akejkoľvek dôležitej udalosti ( ocenenie, či smrť autora) ceny začínajú stúpať o100, no niekedy až 200%. Stalo sa to napríklad v prípade nášho Andyho Warhola, ktorý trpel chudobou a bol známy len reklamou na konzervovanú Campbellovu polievku. Náhle ale pop art sa stal globálnym umeleckým trendom a ceny stúpli prudko hore a teraz je to už len módne ale drahé.
Vysoké percentá sú spôsobené faktormi konjunktúry alebo vzácnosťou. Napríklad, avantgardná móda sa náhle objaví a všetci okamžite kupujú Kandinsky. Alebo povedzme, niektorí z najväčších súčasných umelcov odchádzajú z tohto sveta. Potom sa všetci ponáhľajú zháňať umelecké dedičstvo, ktoré zostalo po ňom, pretože počet jeho diel sa už veruže nikdy nezvýši.
- Toto všetko má svoje viac či menej jasné pravidlá Treba pochopiť, že trh s umeleckými dielami má pevnú štruktúru a stojí za to, sa k nemu pripojiť už len tým, že jasne pochopíme jeho miesto a hodnotu umenia.
Staňte sa predajcom umenia – jednoduché? Ani nie ! To si nevyžaduje síce , žiadne finančné investície, ale úloha predajcu na trhu je v skutočnosti najdôležitejšia. Dokonca ani veľkí cisári a prezidenti niekedy neboli schopní zodpovedne nakupovať na aukciách a uchýliť sa k službám špecialistov.
Art dealer je to akýsi sprostredkovateľ medzi predajcami a kupujúcimi na trhu umeleckých hodnôt. Spravidla sa špecializuje na
- konkrétnu oblasť umenia,
- má kontakty so zákazníkmi, umelcami a vlastníkmi galérií.
Má 10 až 20% z transakcie. Je to dosť, ak berieme v úvahu hodnoty umeleckých diel. Celkom slušná provízia !Hlavnou vecou je pochopiť situáciu a dynamiku trhu a včas poskytnúť potrebné rady správnej osobe. V priebehu času sa samotní obchodníci s umením stanú zberateľmi, kupujú si pre seba, do budúcnosti, majú otvorené vlastné galérie a vytvárajú si tak akýsi samotný trh.